Tuesday, June 02, 2020

Sengekantspoesi

Den sengekant hvorpå jeg sidder
Stille en sen aftentime
Efter en netflixsnydelse
Ja man kan jo selv vælge
Er en enlig kvindes rand
Mange kanter har jeg siddet på
Og nogle har lænet sig indover
En simpel seng hvor jeg var sløj
Mødte jeg for første gang
En venindes mand i Paris
Min mor bekymrede sig ofte
I barndommen læsende højt
Godnathistorier og fortalte
Selvlavede hits om kejseren
Af Kina og hans bedrifter
Af elskeres sengekanter
Er der nok en speciel
En sommer på Skagen
I et loftkammer med
En enkeltmandsseng
Til to - kanten var gedigen
Eller ... nej det hører
Fortiden til - fremtidige
Sengekantsminder begyndte
For år siden med franske
Fortællinger og kvindefnis
Børnebørns sengekanter
Er nu at vente her men også
Hisset dog ikke ofte
På grund af afstanden
Mine sengekantseventyr
Af den muntre slags er
Dengang som nu
Fornøjelige og fantastiske
Som dansere i haremsbukser
Hvirvlende dervisher
I blodrøde gevandter
Og jeg falder i Morfeus’
Arme og driver afsted
- forhåbningsfuldt -
At miraklet indfinder sig
Og jeg sover hele natten

No comments: