Sunday, January 31, 2016

Den "rosenfingrede dagning" : en snak

Enhver der har laest Iliaden
i den gamle version paa dansk
ved at den rosenfingrede dagning
var Akilles vrede der begyndte -
men her i dit lille franske hus
er det noget andet - ikke raseri
men begyndelse til en ny dag
hvorpaa alt kan ske - godt - skidt.

Er som en groenskolling
der med undring ser paa verden
og glaedes usandsynligt ved
"den rosenfigrende dagning"
som kun kan ses fra den oeverste etage -
paa min afrejsedag  for kort tid siden
saa jeg en meget smuk dyb vinroed
languedokiansk daemring.

Jeg vil indeligt haabe at kunne
bevare den fornemmelse
i mit indre - i min psyke -
den nyfundne ungdomskuriositet
uden at falde tilWeltschmerz
selv naar jeg rejser herfra
huset hvor jeg virkeligt
foeler at jeg har hjemme.

No comments: